کاهش نرخ تورم با اعمال انضباط پولی
04 شهریور 1394 - 2:35
شناسه : 1580
0

کاهش نرخ تورم با اعمال انضباط پولی به گزارش حسابداری دات بازار به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در در نشست خبری هفته دولت با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم،کاهش نرخ تورم با اعمال سیاست های منضبط و هماهنگ است افزود: بر اساس این سیاست […]

ارسال توسط :
پ
پ

کاهش نرخ تورم با اعمال انضباط پولی
به گزارش حسابداری دات بازار به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در در نشست خبری هفته دولت با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم،کاهش نرخ تورم با اعمال سیاست های منضبط و هماهنگ است افزود: بر اساس این سیاست ها نرخ تورم از ۴۵.۱ درصد خرداد ماه ۹۲ به ۱۴.۲ درصد در تیرماه سال جاری رسید، ضمن آنکه تورم دوازدهه ماهه ۴۰.۴ درصد در مهر ۹۲ به ۱۵.۰۶درصد در امسال کاهش یافت.

کاهش نرخ تورم با اعمال انضباط پولی

کاهش نرخ تورم با اعمال انضباط پولی

قربانی دیگر دستاورد بانک مرکزی در دو سال اخیر را مهار تدریجی رشد نقدینگی برشمرد و تصریح کرد: رشد نقدینگی در تیرماه ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۲.۷درصد  و نقدینگی به ۸۳۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان رسیده است. .ضمن آنکه رقم نقدینگی در تیرماه ۹۳نسبت به سال قبل معادل   ۲۹.۳ بوده است.
وی افزود: رشد نقدینگی سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان ۶.۶ درصد کاهش یافته است همچنین در کنترل رشد نقدینگی ملاحظات خروج از رکود را در نظر داشته و به بخش تولید نیز توجه ویژه کرده ایم.
معاون اقتصادی یکی دیگراز اقدمات در دو سال گذشته را  افزایش پوشش آماری بانک مرکزی در خصوص  متغیرهای پولی و اعتباری اعلام و خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال گذشته ۲۹۰هزار میلیارد ریال افزایش نقدینگی داشتیم که ۲۸درصد آن مربوط به افزایش پوشش و ورود بانک هاو موسسات اعتباری جدید است که حجم آن حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است البته این افزایش پوشش اثر اقتصادی و تورمی ندارد.
این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه در راستای خروج از رکود از کل تسهیلات پرداختی ۶۰درصد به سرمایه در گردش تزریق شده است افزود: بر اساس رویکردهای جدید چهار فصل متوالی رشد مثبت در تمام بخش های اقتصاد ایجاد شده است .
معاون اقتصادی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به ثبات بخشی بازار ارز اشاره کرد و گفت: باتوجه به سیاست های بانک مرکزی متوسط نرخ دلار در بازار ارز در پنج‌ ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری به ۳۳۲۰ تومان رسیده که نسبت به پنج‌ماه اول سال به میزان ۴.۱ درصد نوسان داشته است همچنین انحراف معیار نرخ ارز از ۸۳ تومان به ۳۵ تومان رسیده است.
قربانی ساماندهی انتشار آمارهای اقتصادی را از دیگر اقدام‌های بانک مرکزی برشمرد و تاکید کرد: دسترسی به آمارهای اقتصادی سریع و به هنگام یکی از ملزومات امور سیاستگذاری ، علمی و اقتصادی است که این موضوع مهم توسط معاونت اقتصادی و مدیریت آمارهای اقتصادی انجام شده است .
معاون اقتصادی با بیان اینکه در چهار ماهه اول امسال خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ۷۷۰۰ میلیارد تومان افزایش و مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی ۵۵۶۰ میلیارد تومان رشد داشته است افزود: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۲۵۰۰ میلیارد تومان‌ و سایر اقلام هم ۹۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.
قربانی در خصوص رشد پایه پولی گفت: پایه پولی در پایان تیر ماه به ۱۳۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۱.۳ درصدی را داشته همچنین ضریب فزاینده پولی در پایان تیرماه به عدد ۶.۲۶ رسید و رشد نقدینگی در ۴ ماهه اول امسال ۶.۴ درصد بوده است.
قربانی ابراز امیدواری کرد  بعد از برداشتن تحریم ها یکسان سازی نرخ ارز اجرایی شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋